انتخاب بین استفاده از CMSعمومی و اختصاصی سوالی بوده که همه کسانی که وارد دنیای وب می شن و قصد ایجاد وب سایتی رو دارند شب های صبح کردند. این انتخاب جوانب زیادی دارده که برای پی بردن به تمام زوایا و کسب بهترین انتخاب شما رو به مطالعه انتخاب CMS دعوت می کنم.

CMS چیست؟

CMS چیست؟

CMS یا Content Managament System و یا بهتر بگم، به زبان خودمون سیستم مدیریت محتوا بعد از پایان دوره طراحی سایت های استاتیک و انفجار انتشار مطلب در سطح اینترنت برای مدیریت انتشار محتوا نیاز به سیستمی احساس شد که این کار را بدرستی هدایت کند. امکان دسته بندی، تگ گذاری و ویرایش مطالب را به انتشار دهنده بدهد.

می توان برای نمونه به PHPNuke، جوملا و حالا معروف ترین آنها وردپرس طی گذار زمان اشاره کرد. در حال حاضر وردپرس ادعا می کند بیش از 80 درصد از وب سایت های اینترنتی از این سیستم مدیریت محتوا بهره می جویند.

چرا CMS عمومی انتخاب کنیم؟

 CMS عمومی

زمانی است ما قصد انجام یک کار عمومی را داریم. برای مثال قصد راه اندازی وب سایت اطلاع رسانی شرکتمان، مدرسه مان و یا هر شغلی که مد نظر شماست را داریم؛ خوب عاقلانه است که ما به جای هزینه های یک سیستم اختصاصی به سراغ یک CMS رایگان برویم و تنها هزینه های شخصی سازی این سیستم را بپردازم.

یا یک مقدار کار ما خاص است و ما نتوانستیم نیازمان را با شخصی سازی سیستم های مدیریت محتوای رایگان برطرف گردانیم. چاره چیست؟

با مثالی این قسمت را همراه می کنم؛ فکر بکنید شما پزشکی هستید که قصد دارید سیستم نوبت دهی رای بیماران خود راه اندازی کنید و با بررسی سیستم های مدیریت محتوای رایگان این امکان را مناسب ندیدید. با یک جستجوی کوچک شما می توانید لیستی از CMSهای این حوزه را تهیه کنید.

بله؛ یعنی شرکت یا شرکت هایی قبلا این نیاز را پیش بینی کرده و قبلا این سیستم را بررسی، امکان سنجی، طراحی و در نهایت با ارزه در بازار مشکلات آن را هم برطرف کرده است. شما با یک مقدار هزینه بیشتر از شخصی سازی یک سیستم رایگان این سیستم اختصاصی را تهیه نمایید.

این انتخاب تنها برای زمانیست که شما بتوانید سیستم مناسبی را برای کلیه نیاز های خود یکجا بیابید، ولی اگر نیاز شما متفاوت باشد چه پیش خواهد آمد.

چرا CMS اختصاصی انتخاب کنیم؟

فرض کنید شما یک شرکت تولید رنگ هستید و می خواهید در کنار معرفی شرکت و محصولات خود سامانه انتخاب رنگ هم داشته باشید و آن را به سیستم ارتباط با مشتری خود متصل گردانید تا بعد از انتخاب رنگ، به صورت خودکار سفارش مشتری به واحد سفارشات ارجا و در خط تولید قرار گیرد. با تحقیق در رابطه با سیستم های موجود به این نتیجه می رسید که پاسخگوی نیاز شما نیستند.

اینجاست که باید سراغ CMS اختصاصی رفت. برای دستیابی به این سیستم دو راه پیش روی ماست:

  1. ایجاد واحد طراحی وب سایت و استخدام نیروهای متخصص این کار.
  2. برون سپاری پروژه طراحی وب سایت.

در مطلب بعدی چالش استفاده از CMS اختصاصی را به تفصیل بررسی خواهیم کرد.