واحد نگهداری موجودی کالا (SKU) یک کد الفبایی است که به موجودی اختصاص داده می شود و به صاحبان فروشگاه این امکان را می دهد تا موجودی کالا خود را ردیابی کنند، میزان فروش را براساس محصول و دسته بندی اندازه گیری کنند، چیدمان و جریان حرکت محصولات را در فروشگاه طراحی کنند و تجربه خرید را تقویت کنند. این کدها بر اساس معیارهایی که از نظر صاحبان فروشگاه مهم است طراحی شده اند.

واحدهای نگهداری موجودی کاربرد های فراتر از شناسایی یک محصول دارند. این مهم است که بدانید این کدها چیست و چگونه می توان آنرا طراحی کرد. همچنین باید با برخی از روش های دیگر مورد استفاده آنها آشنا شوید تا بتوانید سیستم مدیریت موجودی خود و تجربیات مشتری را طراحی کنید.

واحد نگهداری موجودی کالا (SKU) چیست؟

واحد نگهداری موجودی کالا شناسه ای یکتا برای کالاهای فروخته شده توسط یک خرده فروش است. صاحبان فروشگاه کدهای مخصوص به خود را بر اساس ویژگی های مختلف کالاهای خود ایجاد می کنند. به طور معمول ، SKU ها به طبقه بندی ها و دسته بندی ها تقسیم می شوند. به عنوان مثال، یک فروشگاه لوازم خانگی دارای بخش های مختلفی از جمله ابزار پخت و پز، لوازم شستشو و یا دکوری است. SKU های آنها ممکن است چیزی حول و حوش دسته بندی این نوع کالاها طراحی شود، و دارای شماره یا حروف باشد که محصولات را به عنوان دسته هایی در بخش ابزار پخت و پز، لوازم شستشو و از این قبیل معرفی می کند.

برخلاف کدهای محصول جهانی (UPC) ، SKU ها جهانی نیستند. این بدان معناست که هر خرده فروش مجموعه ای از SKU های خاص خود را برای کالای خود دارد.

SKU چگونه کار می کند؟

SKU ها برای تمایز محصولات از یکدیگر کار می کنند. ردیابی فروش و موجودی بدون طبقه بندی آنها با استفاده از ساخت، مدل، نوع، رنگ، اندازه و یا هر ویژگی مشخص دیگر دشوار خواهد بود.

به عنوان مثال ، فرض کنید یک خرده فروش برای یک ماشین لباسشوئی و مایکروفر باید برای شروع فهرست کردن موجودی خود SKU ها را تهیه کند. آنها ممکن است نامه A را به لوزام پخت و پز اختصاص دهند. A1 می تواند مایکروفر باشد، در حالی که A2 ممکن است نمایانگر گاز های رومیزی باشد. سری بعدی کدهای الفبایی یک نشانگر رنگ و به دنبال آن اندازه خواهد بود. سپس خرده فروش می توانست B1 را به عنوان مایکروفر سفید و B2 را به عنوان مایکروفر سیلور اختصاص دهد.

سپس SKU وارد سیستم مدیریت موجودی می شود که به سیستم فروش گره خورده است. حالا خرده فروش از طریق گزارشگیری دقیق می تواند موجودی و فروش را پیگیری کند. همچنین یک سیستم SKU به صاحبان فروشگاه این اجازه را می دهد تا اطلاعات مربوط به مشتریان، فروش و موجودی خود را ایجاد کنند.

SKU برای چه مواردی استفاده می شود؟

SKU بیشتر از شناسایی یک کالا یا پیگیری موجودی هم انجام می دهد. با اطلاعات جمع آوری شده، به شما اطلاعاتی داده می شود که می تواند تجزیه و تحلیل شود تا سودآوری و کارآیی تجارت خرده فروشی شما را ارزیابی کند.

تحلیل و بررسی

SKU به صاحبان فروشگاه این امکان را می دهد تا داده هایی را جمع آوری کنند که به آنها امکان انجام تجزیه و تحلیل برای تعیین محبوبیت محصول یا مشاهده روند فروش فصلی و چرخه ای در بخش های مختلف مشتری خود را می دهد. این تجزیه و تحلیل به آنها توانایی حفظ موجودی را می دهد که همزمان با روند رفتار مصرف کننده است.

مدیریت موجودی

مدیریت موجودی عملکرد اصلی یک سیستم SKU است. صاحبان فروشگاه با داشتن SKU قادر به ردیابی سطح موجودی ها، گردش مالی و جریان محصولات هستند. آنها می توانند سطوح موجودی و بازه های زمانی موجودی را با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده از فروش تنظیم کنند، که می تواند به عنوان محرک برای شروع یا متوقف کردن سفارشات موجودی باشد.

کمک به مشتری

یک دستیار فروشگاه می تواند SKU را اسکن کند تا به سرعت متوجه شود چه چیزی در انبار موجود است که بعنوان جایگزین یک محصول به مشتری معرفی کند، که این موضوع می تواند باعث ایجاد راندمان فروش و رضایت مشتری شود.

تبلیغات و بازاریابی

استفاده از SKU در تبلیغات یک تکنیک مدرن است. با وجود چشم انداز آنلاین رقابتی و خرده فروشی و قیمت های همسان، یک SKU به شما امکان می دهد موجودی شما بی نظیر به نظر برسد و شما را قادر می سازد تکنیک هایی از بازاریابی را تولید کنید که بر اساس شناسه های محصول تولیدکننده فروش هستند. بسیاری از صاحبان فروشگاه به جای شماره مدل سازنده ، SKU خود را تبلیغ می کنند.

انجام این کار باعث می شود تا مصرف کننده بتواند مدل دقیقی را در فروشگاه دیگری پیدا کند در حالی که شانس رقابت رقبا را با استراتژی قیمت گذاری با همان اطلاعات کاهش می دهد. همچنین می تواند به کاهش اطلاف وقت مشتریانی که از فروشگاه ها بازدید می کنند، کمک کند تا قیمت کالاهایی را که قصد خرید آنلاین دارند، مقایسه کند.

پیشنهادهای محصول

شرکت ها از این کدها برای تقویت برخورد مصرف کنندگان در درگاه فروش آنلاین خود هم استفاده می کنند. به عنوان مثال، Amazon.com قادر است هنگام خرید با استفاده از SKU مواردی را انتخاب کند تا به عنوان “پیشنهادات” نمایش داده شود. این شرکت به سادگی یک SKU منحصر به فرد، با تمام ویژگی های شناسایی شده خود، به هر محصول حک کرده است. هر وقت یک مخلوط کن را بازدید می کنید ، بستر خرید می تواند مخلوط کن های دیگری را که مشابه نسخه مورد نظر شما هستند نمایش دهد.

کاربرد SKU چیست؟

SKU کدهایی هستند که برای شناسایی موجودی مورد استفاده قرار می گیرند.
موارد استفاده شامل ردیابی، مدیریت موجودی و تجزیه و تحلیل روند فروش است.
SKU ها توسط صاحبان فروشگاه طراحی شده اند تا ساختار تجاری و ساختار موجودی کالا را رعایت کنند.
SKU ها می توانند برای طراحی چیدمان فروشگاه و سازماندهی موجودی برای افزایش تجربیات خرید استفاده شوند.

sku - Stock Keeping Unit