مهاجرت به سایت دیگر می تواند مانند جمع کردن کل خانه و اساس کشی در سراسر کشور باشد. چیزهای زیادی برای پیگیری وجود دارد، و شما نمی خواهید در این راه هیچ دارایی ارزشمندی (یا در این مورد بهبود سئو) را از دست بدهید.
وقتی این کار به درستی انجام شود، انتقال سایت فرصتی برای بهبود عملکرد وب سایت، بهبود تجربه کاربر و افزایش در نتایج جستجو است.
با این حال، با قسمتهای قابل انتقال زیاد و تیمهای متعدد درگیر؛ داشتن یک برنامه سازمانیافته برای انتقال روان ضروری است.
برای اینکه بتوانید انجام این امر را ثابت کنید، به یک پلن منسجم و تعهد برای انجام درست کارها نیاز دارید.
مهاجرت وب سایت چیست؟
مهاجرت سایت به فرآیند ایجاد تغییرات عمده در یک وب سایت اشاره دارد. این موضوع ممکن است شامل انتقال یک سایت به یک دامنه یا هاستینگ جدید، تغییر به یک سیستم مدیریت محتوای متفاوت (CMS) یا ادغام چندین وب سایت در یک وب سایت باشد.
چرا سئو در مهاجرت سایت مهم است؟
برخی از افراد ممکن است تعجب کنند که سئو چه ارتباطی با جابجایی سایت دارد.
مهاجرت سایت با سئو داخلی می تواند رتبههای موتورهای جستجو را حفظ کند، از دست دادن ترافیک جلوگیری کند، ارزش لینک را حفظ کند، تجربه کاربر را بهبود بخشد و فرصت های جدیدی را برای بهبود سایت آشکار کند. مهاجرت سایت بدون سئو با فرضیات و تصمیمات ضعیف همراه است و می تواند منجر به از دست دادن ترافیک نزدیک به مرگ شود.
برای نمایش اینکه چگونه، در صورت انجام صحیح، SEO ساخته شده در مهاجرت سایت می تواند بر عملکرد جستجو تأثیر زیادی بگذارد، تصویر زیر را ببینید.
پس از مهاجرت سایت این مشتری در اواسط آوریل 2023، آنها نتایج زیر را هنگام مقایسه فوریه 2023 با اوت 2023 تجربه کردند:
- افزایش 455 درصدی در ترافیک روزانه.
- افزایش 78 درصدی در 10 رتبه برتر، با سه رتبه برتر از 8,081 به 13,591
- افزایش جایگاههای زیرو SERP به 1,496 کلمه
آماده شدن برای مهاجرت سایت شما
قبل از اینکه به اعماق آن بپرید، برای برنامه ریزی وقت بگذارید:
- اهداف و مقاصد خود را مشخص کنید. اهداف مهاجرت وب سایت شما هر چه که باشد، آنها و مراحل مورد نیاز برای تحقق آنها را مستند کنید. مشخص کنید و اهداف خود را قابل اندازه گیری کنید. این راهنما به هدایت تلاش های شما کمک می کند و راهی روشن برای ارزیابی موفقیت پس از مهاجرت به شما می دهد.
- یک بازرسی کامل سئو انجام دهید. ممیزی کامل سئو نقاط قوت سایت را ارزیابی می کند و زمینه های بهبود را مشخص می کند. بخشی از این شامل ردیابی رتبه فعلی سایت، سطح ترافیک و معیارهای تعامل با استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics، Google Search Console و موارد دیگر است.
- با یک طرح پروژه بیایید. نقشه طرح دقیق پروژه مهاجرت را به فازها تقسیم کنید، نقش ها و مسئولیت ها را تعیین کنید و ضرب الاجل های واقع بینانه تعیین کنید. (فراموش نکنید که به موقع برای آزمایش و عیب یابی بسازید. مهاجرت به ندرت بدون مشکل انجام می شود، بنابراین برنامه ریزی برای موارد غیرمنتظره کلیدی است.)
Google برای مدیریت جابهجایی یک سایت، نکاتی را ارائه میکند، از جمله تقسیم کردن حرکت شما به مراحل کوچکتر، تغییر تنها یک مورد در هر زمان و زمانبندی حرکت برای همزمانی با زمانهای کم ترافیک.
مدیریت و بهینه سازی ساختار و محتوای جدید سایت
نحوه دسترسی افراد و موتورهای جستجو به محتوای شما و نوع محتوایی که منتشر می کنید، هر دو برای برنامه سئویی شما مهم هستند.
ساختار سایت
ساختار سایت به خوبی سازماندهی شده تجربه کاربر را افزایش می دهد و به موتورهای جستجو کمک می کند تا روابط بین صفحات شما را درک کنند. به این فکر کنید که چگونه می توانید منوی اصلی سایت خود را برای راه اندازی مجدد بازسازی و ساده کنید. این کار مستلزم نگاهی به کلمات کلیدی مورد نظر و نگاشت آنها به مسیریابی و محتوا است.
محتوای مرتبط را با هم در یک سلسله مراتب منطقی گروه بندی کنید تا بازدیدکنندگان وب سایت و موتورهای جستجو بتوانند دقیقاً آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند.
من به این نوع سئو سیلو بندی می گویم و مزایای آن عبارتند از:
- ایجاد یک تجربه کاربری خوب میتواند منجر به صرف زمان بیشتر در وب سایت شود.
- کمک به موتورهای جستجو در تعیین ارتباط، که سایت را برای رتبه بندی کلمات کلیدی هدف قرار میدهد.
هدف این است که بالای هر سیلو (عنوان دسته بندی منوی) بر اساس کلمات کلیدی عمومیتر باشد و سلسله مراتبی از صفحات فرعی ایجاد شود که از کلیدواژه اصلی پشتیبانی میکند.
تصویر بالا یک ساختار نمونه برای سیلوی سئو در یک وب سایت ابزارهای قدرت تخیلی را نشان می دهد.
دسته های اصلی عبارتند از ابزارهای برقی شارژی، ابزارهای برقی و ابزارهای گازسوز. صفحات فرعی پشتیبانی در زیر نشان داده شده است.
محتوا
اکنون به سراغ محتوایی بروید که صفحات سایت شما را پر میکند. حالا که وارد مهاجرت سایت شدهاید، این یک فرصت عالی برای بهبود است. هدف این است که هنگام راه اندازی مجدد از کیفیت محتوای خود اطمینان حاصل کنید.
در اینجا چند نکته وجود دارد که محتوای سایت خود را بررسی می کنید:
- صفحات وب با عملکرد برتر را بگردید و مطمئن شوید که آنها را در اولویت قرار دهید. برای صفحاتی که کار نمیکنند، تصمیم بگیرید که آیا نیاز به بازنویسی دارند، باید ادغام شوند یا ریدایرکت301 شوند.
- با در نظر گرفتن برخی دستورالعملها مانند اصول E-E-A-T Google و توصیههای آن در مورد محتوای مفید؛ محتوا را ارزیابی کنید.
- همه محتوا را مرور کنید تا مطمئن شوید که محتواها همیشه سبز و کامل است. اگر میتوان؛ آن محتوا را آپدیت کنید. اگر کل موضوعات قدیمی هستند، آنها را نشانهگذاری کنید تا بعداً روی آنها ریدایرکت 301 انجام دهید.
- ادغام چندین صفحه در یک موضوع مشابه یا یکسان را در یک راهنمای گسترده تر در مورد موضوع در نظر بگیرید. (فراموش نکنید که بعداً URLهای 301 را تغییر مسیر دهید).
- اطمینان حاصل کنید که محتوای سایت جدید شما برای کلمات کلیدی مورد نظر شما بهینه شده است. عناوین، سرفصلها، توضیحات متا و محتوای بدنه را بهینه کنید.
- به مشکلات محتوای تکراری رسیدگی کنید. محتوای تکراری ممکن است به دلایل متعددی اتفاق بیفتد، از جمله اسلشهای انتهایی در URLها، مشکلات CMS، محتوای بیش از حد مشابه، محتوای تکراری واضح و موارد دیگر.
اگر قبل از مهاجرت به سایت، نیاز به اضافه کردن محتوای جدید دارید، از ابزارهای محتوای هوش مصنوعی برای کارایی استفاده کنید اما مراقب باشید که دستورالعملهای موتور جستجو را دنبال کنید.
بهبود تجربه کاربری
قبل از انتقال سایت، زمان مناسبی برای ارزیابی عوامل تجربه کاربر در سایت شما و انجام هرگونه تنظیمات در حال حرکت رو به جلو است.
Core Web Vitals را بررسی کنید
- Core Web Vitals گوگل بر پاسخگویی، سرعت و تعامل یک سایت تمرکز دارد. تعیین معیار و دیدن آنچه ممکن است در سایت فعلی شما بهبود یابد، گام خوبی قبل از راه اندازی مجدد یک سایت جدید است.
- گوگل اطلاعات بیشتری را در یک فایل راهنما در اینجا ارائه می دهد و می توانید گزارش Core Web Vitals را در کنسول جستجوی گوگل مشاهده کنید. تنظیمات را بر اساس منابع موجود خود اولویت بندی کنید.
موبایل فرندلی
- اطمینان از بهینهسازی سایت شما برای موبایل به معنای مواردی مانند داشتن طراحی واکنشگرا، منوی لمسی، ایجاد و قالببندی محتوا (نکته ای که اینجا من تجربه کردم فونت کوچکتر از 12px یا نزدیکی آیتم های صفحه به هم از نظر گوگل خواننده را آزار میدهد) با در نظر گرفتن خوانندههای موبایل و موارد دیگر است.
بهبود دسترسی
- ارزیابی و بهبود دسترسی در وب سایت شما می تواند اطمینان حاصل کند که سایت شما برای افراد دارای معلولیت قابل استفاده است.
- استاندارد طلایی برای رعایت قابلیت دسترسی، دستورالعملهای دسترسی به محتوای وب W3.org (WCAG) است. ابتدا حداقل الزامات را اولویت بندی کنید.
افزایش امنیت
- برخی از کارهایی که می توانید برای بهبود امنیت سایت خود انجام دهید عبارتند از ارزیابی سرور \ ارائه دهنده هاست خود (به هر حال ممکن است دلیلی برای جابجایی سایت شما باشد)، پیاده سازی HTTPS و به روز رسانی نرم افزار، افزونه ها و پروتکل های احراز هویت.
مدیریت لینک ها
نقشه برداری صحیح و تغییر مسیر URL ها برای حفظ ارزش سئو در طول مهاجرت سایت ضروری است. بدون برنامه ریزی دقیق، خطر از دست دادن ارزش لینک را دارید.
یک گوگل شیت دقیق ایجاد کنید که هر URL قدیمی و URL جدید مربوط به آن را فهرست کند. این نقشه تغییر مسیر به عنوان طرحی برای اجرای ریدایرکت 301 و اطمینان از گم شدن هیچ صفحه ای در انتقال عمل می کند.
مطمئن شوید که تغییرات در ساختار سایت، قراردادهای نامگذاری URL و ادغام محتوا را در نظر بگیرید. یک نقشه تغییر مسیر کامل بهترین دفاع شما در برابر لینک های شکسته و ارزش سئو از دست رفته است.
با تیم توسعه خود کار کنید تا مطمئن شوید که تغییر مسیرها به درستی پیکربندی شده اند:
- از تلههای تغییر مسیر مانند استفاده از 302های کوتاه مدت به جای 301های دائمی، ایجاد زنجیرهها یا حلقههای نامرتب و فراموش کردن حساس بودن URLها به حروف بزرگ و کوچک دوری کنید.
- قبل از راهاندازی، ریدایرکتهای خود را بهطور کامل آزمایش کنید تا مطمئن شوید که طبق برنامه کار میکنند. از ابزارهایی مانند SEOToolSet (افشای کامل، این نرم افزار سئوی شرکت من است) یا Screaming Frog برای خزیدن URL های قدیمی خود و بررسی اینکه به درستی به URL های جدید صحیح هدایت می شوند استفاده کنید.
- به مهمترین صفحات خود مانند صفحه اصلی، دسته بندی های سطح بالا و پست های وبلاگ پربازدید توجه ویژه ای داشته باشید.
نقشه برداری 301s تنها بخشی از مدیریت لینک های شما قبل از انتقال سایت است. همچنین این زمان خوبی برای بررسی پروفایل لینک ورودی خود است.
از شر هر پیوندی که ممکن است به خوبی به سایت شما کمک نکند خلاص شوید و فرصت های پیوند جدید را برای سایت شناسایی کنید.
نظارت بر سئو فنی
نظارت بر تمام جنبه های سئوی فنی قبل و در حین انتقال سایت برای سلامت سایت و دیده شدن موتورهای جستجو حیاتی است.
در اینجا چند کار برای بررسی لیست خود آورده شده است:
طراحی را مرور کنید
تغییرات در طراحی وب سایت می تواند بر سئو تأثیر بگذارد – یک مثال جنبه کدنویسی ساخت یک سایت است. برنامه های طراحی را مرور کنید تا مطمئن شوید که از اهداف سئو پشتیبانی می کنند.
ابزارهای Audit خود را بررسی کنید
- تأیید کنید که ردیابی Google Analytics به درستی پیکربندی شده است. حرکت به سمت GA4 می تواند پیچیده باشد، در صورت لزوم، استخدام کارشناسان تجزیه و تحلیل را در نظر بگیرید.
- همچنین، مطمئن شوید که پیکربندی سرچ کنسول گوگلسایت شما به درستی انجام شده باشد.
از سایت موجود خود نسخه پشتیبان تهیه کنید
به عنوان یک اقدام احتیاطی، از کل وب سایت خود – به خصوص نقشه سایت XML – نسخه پشتیبان تهیه کنید. به من اعتماد کن، تو به این نیاز داری تمام تصاویر و منابع دیگر را دانلود کنید و در صورت لزوم یک کپی از پایگاه داده خود هم بکاپ بگیرید.
یک محیط آزمایشی ایجاد کنید
- در میان توسعه دهندگان وب، ایجاد یک محیط آزمایشی مجزا برای آزمایش تغییرات قبل از اجرای زنده، معمول است.
- اطمینان حاصل کنید که این تنظیم شده است و موتورهای جستجو از نمایه سازی این منطقه مرحله بندی مسدود شده اند.
اعتبارسنجی structured data
- با استفاده از ابزارهایی مانند ابزارهای آزمایش داده های ساخت یافته Google، مشکلات مربوط به داده های ساخت یافته را در صفحات خود بررسی و اصلاح کنید.
بررسی metadata
- اطمینان حاصل کنید که عناوین و توضیحات متا با محتوای اصلی منحصر به فرد هستند و به درستی بهینه شده اند.
خطوط دستور روبات ها را بررسی کنید
تنظیمات فایل robots.txt خود را مجدداً بررسی کنید تا مطمئن شوید که به درستی مسدود شده است یا اجازه دسترسی به آن را می دهد.
نقشه های سایت را ایجاد و مدیریت کنید
- یک نقشه سایت HTML جدید برای کمک به کاربران در جهت یابی راحت سایت جدید ایجاد کنید.
- برای برخی، این نکته بعدی ممکن است غیرمعمول به نظر برسد، اما مهم است: مورد دوم اینکه سایت جدید فعال شد، نقشه سایت XML قدیمی را که قبلاً بایگانی کردید، ارسال کنید. این باعث می شود که موتورهای جستجو فوراً تغییر مسیرهای شما را پیدا کنند.
وظایف روز راه اندازی را انجام دهید
- در روز راهاندازی، در صفحات وبسایت بچرخید تا هر مشکلی مانند خطاهای خزیدن را که در حال پیدایش است، فوراً شناسایی و حل کنید.
- ابزارهای توصیه شده عبارتند از SEOToolSet’s site spider، Lumar و Screaming Frog. همچنین می توانید از ویژگی های مختلف تست در سرچ کنسول هم استفاده کنید.
مدیریت کارهای پس از راه اندازی
شما از طریق فرآیند مهاجرت سایت موفق شدید، اما کار هنوز تمام نشده است. نظارت دقیق بر عملکرد سایت خود در هفته ها و ماه های پس از انتقال بسیار مهم است.
آزمایش
اولین قدم در تست پس از مهاجرت، بررسی جامع عملکرد سایت شما است.
این به این معنی است که هر صفحه، لینک، فرم و ویژگی را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که همه چیز همانطور که در نظر گرفته شده است کار می کند.
با تمرکز بر این موضوعات حیاتی، یک بار وب سایت خود بر اساس این موارد حیاتی تست کنید:
- منو و لینکهای داخلی.
- فرم ها و صفحات تماس
- پارامترهای ای کامرس (در صورت وجود).
- ریسپانسیو حالت موبایل (Mobile responsiveness) و قابلیت استفاده (usability).
- ادغام با ابزارها یا سرویسهای third-party
- سرعت سایت و پاسخ گویی
در حین آزمایش، مشکلات یا خطاهایی را که با آن مواجه میشوید یادداشت کنید و بر اساس تأثیر آنها بر تجربه کاربر و عملکرد سایت، رفع آنها را در اولویت قرار دهید.
مشاهده معیارهای کلیدی
با در اختیار داشتن ابزارهای ردیابی، زمان نظارت بر عملکرد سایت و سطوح ترافیک ارگانیک فرا رسیده است.
ترافیک روزانه و هفتگی خود را در Google Analytics زیر نظر داشته باشید. مشاهده برخی نوسانات موقت پس از مهاجرت طبیعی است، اما اگر متوجه کاهش مداوم در ترافیک ارگانیک شدید، زمان آن رسیده است که بیشتر بررسی کنید.
یکی دیگر از معیارهای کلیدی برای نظارت بر پس از مهاجرت، رتبه بندی کلمات کلیدی سایت شما و مشاهده کلی جستجو است. از ابزارهای سئو مانند Ahrefs برای ردیابی رتبه خود برای کلمات کلیدی مورد نظر و نظارت بر تغییرات در طول زمان استفاده کنید.
افزایش تجربه کاربری
فراتر از عملکرد، مهم است که نگاهی جامع به تجربه کاربری و تعامل سایت خود پس از مهاجرت داشته باشید.
آیا بازدیدکنندگان به راحتی آنچه را که نیاز دارند پیدا می کنند؟ آیا آنها با محتوای شما درگیر هستند و با نرخ هایی که انتظار دارید تبدیل می شوند؟
می توانید از ابزارهای تحلیلی خود برای بررسی معیارهای رفتاری مانند تکمیل اهداف، نرخ پرش و موارد دیگر استفاده کنید.
اگر متوجه کاهش در تبدیل یا تعامل شدید، برای شناسایی مشکلات بالقوه یا موانع موجود، عمیقتر جستجو کنید.
آیا صفحه یا مرحله خاصی در قیف تبدیل شما وجود دارد که کاربران از آنجا خارج می شوند؟ آیا بخشهای کاربر یا منابع ترافیک خاصی وجود دارد که عملکرد ضعیفی دارند؟
موارد زیر را که ممکن است نیاز به بهبود تجربه کاربر داشته باشند را مرور کنید:
- بهبود منو و ساختار سایت.
- بهینه سازی چیدمان محتوا و خوانایی
- افزایش تماس برای اقدام و نقاط تبدیل.
- اطمینان از سازگاری با موبایل و پاسخگویی.
- افزودن عناصر و رسانه های بصری جذاب.
می توانید از چیزهایی مانند نقشه های حرارتی و نظرسنجی ها برای ورود به سر بازدیدکنندگان خود استفاده کنید. به دنبال روندها و نقاط چسبنده باشید، سپس از آن داده ها برای تنظیم دقیق تجربه کاربری سایت خود استفاده کنید.
مدام بررسی کنید
هنگامی که یک مهاجرت موفقیت آمیز سایت را انجام دادید، ماجراجویی واقعی آغاز می شود.
شما همچنان به دقت سایت خود را زیر نظر خواهید داشت، آزمایش ها را انجام می دهید و تغییراتی ایجاد می کنید تا مطمئن شوید که همیشه بهترین عملکرد خود را دارد و تجربه کاربری استثنایی را ارائه می دهد.
با تعهد به بهبود، می توانید اطمینان حاصل کنید که سایت مهاجرت شده شما برای مدت طولانی در خانه جدید خود زنده می ماند و رشد می کند.